Internet sinu kodus „diivani taga“ – Telia juhtum, mis paneb kukalt kratsima
Internet sinu kodus „diivani taga“ – Telia juhtum, mis paneb kukalt kratsima
Kujutage ette, kasutate aastaid mobiilset internetti, olete aastakümneid juba oma korteri omanik, aga alles nüüd soovite Telialt eraldi internetti ka oma isiklikku korterisse!
Kuid ei saa??? MIKS? Telia väitel on seal juba aastaid internetiteenus olemas – kellegi teise nimele!
Ilmnes, et korteri omanikule täiesti tundmatu isik on „nautinud“ antud aadressil internetiteenust, saanud ja maksnud Teliale arveid jne! Kuid uskumatu on see, et Telia keeldub korteriomanikule ütlemast, kes see isik on või oli!
Telia vastus kliendi järelpärimisele (29.08.2025):
Saatja: Telia klienditeenindus <info@telia.ee>
Saatmisaeg: Friday, 29 August 2025 18:40
Adressaat: olev@kuklase.ee
Teema: Vastus Telia klienditeenindusest
Tere
Tänan Teid pöördumise eest ja vabandan tekkinud segaduse pärast.
Teise kliendi teenuse aadress on parandatud õigeks. Nüüd saate teenuse tellida oma aadressile.
„Teise kliendi teenuse aadress on parandatud õigeks. Aadresside segadus tekkis tellimuse vormistamisel. Kahjuks ei parandanud tehnik teenuse aadressi andmebaasis.“…..
Jah, oletame, et juhtus eksimus! Keegi on ilma sinult küsimata sinu „diivani taga“ pikutamas. Kui sa lõpuks selle avastad ja küsid, kes sa oled ja miks sa siin diivani taga oled, siis sulle öeldakse lihtsalt:
„Vabandust, ups ! tehnik eksis! Me nüüd lahkume… aga me ei saa öelda, kes me siin juba aastaid olime, kelle nimele oli see internet teie korterisse pandud.“
Arvestades minu viimaste aastate kogemusi ja ka sellekohast avalikku infot, ( https://ekspress.delfi.ee/artikkel/120373555/tallinna-muuseumist-leiti-keskkriminaalpolitsei-pealtkuulamisseade?linkTime=1759813507098 )
siis loomulikult on põhjus arvata, et tegemist võis olla hoopis mõne õiguskaitseorgani poolse tegevusega, millest (nagu ikka) unustati omanikku teavitada või siis hoopis unustati varasemalt sinna pandud „vajaduspõhine“ internetiühendus peale „vajaduse möödumist“ ära lõpetada?
Olen aastaid olnud arvamusel – kui riigil, ametnikul on vaja kedagi pealtkuulata, jälitada jne. siis jälitagu, niipalju kui vaja, aga mingil hetkel peaks ta selle – konkreetse kodaniku suhtes lõpetama! Peale seda peaks see kodanik saama neid toiminguid kontrollida, vaidlustada jne. ehk siis sealt edasi peaks kodanik saama „vaadata sellele jälitajale silma“ ja küsida, vaidlustada ning juhul kui keegi on käitunud ebaseaduslikult siis peaks see „jälitamishuviline ametnik“ ka reaalselt oma tegevuse eest vastutama! Just ja ainult see, (kui menetleja, kuskil oma peas tunnetab ja teab, et ta peab sellejuures käituma vastutustundlikult, pärast võidakse kontrollida) tagaks mistahes jälitamiste vastutustundlikkuse.
Olulised küsimused, millele aga Telialt vastuseid pole:
– Kuidas sai võõras isik tellida interneti korterisse, mis talle ei kuulu, mida pole ka kellelegi kunagi üüritud ega muud moodi kasutada antud?
– Miks Telia ei kontrollinud aadressi ega seoseid, olukorras kus arveid esitatakse ju automaatselt, aadressipõhiselt?
– Kas korteriomanikul ei olegi õigust teada, kes tema kinnistul/korteris teenuseid tarbib?
Kas see on jälitamise auk või turvaauk või lihtsalt „kaasabi“ kellelegi?
Kas tõesti jääb kodanikul üle vaid loota, et järgmine kord ei avasta ta oma voodist veel võõrast kaamerat, kaablit või ….?
Peaaegu samal ajal saadab “Telia” kirja hoopis „teises valguses“:
From: Telia Eesti AS (ostud@telia.ee) <no-reply@moneygold.ro>
Sent: Sunday, September 21, 2025 11:46 AM
To: xxxx@xxxxl.ee
Subject: Tasumata arve nr. 20701154953
Hea klient!
Sellele kirjale on lisatud sinu Telia teenuste arve. Kiri on väljastatud automaatselt, palume sellele mitte vastata.
Teie viimane arve on tasumata – palume see koheselt tasuda, et vältida võimalikke lisatasusid või teenusepiiranguid.
Maksmisele kuuluv summa seisuga 02.09.2025 on 29.00 €.
Teie finantsasutus lükkas viimase makse tagasi, mistõttu püsimakse ei ole hetkel saadaval enne, kui arve on tasutud. Arve saab tasuda otse siit.
Arvet maksma
Sul tekkis mõni küsimus? Võta meiega ühendust Telia kodulehel asuva vestlusakna kaudu.
Telia Eesti AS
On vägagi vajalik olla väga tähelepanelik tegeliku Telia ja väidetava “Telia Eesti AS” kirjade osas. Eelduslikult on inimesed tähelepanelikud ja saavad aru, et ka eelnev kiri ei olnud Telia saadetud vaid tegelikkuses saadetud masspostitusena häkkerite poolt ja loodetavasti taolise kirja saajad ei tõtanud „arvet maksma“!
Aga ka Telia ise on aktiivne oma muudes masspostitustes:
Saatja: Telia äriklienditeenindus <arikliendid@communication.telia.ee>
Saatmisaeg: kolmapäev, 1. oktoober 2025 12:41
Adressaat: olev@kuklase.ee
Teema: Turvafiltri raport: mis sinu võrgus toimub
„Tere, Olev Kuklase! Millal sina viimati iseteenindusest enda Turvaneti turvafiltri raportit vaatasid? Või kas sa üldse teadsid, et sul on ühe kliki kaugusel ülevaade oma võrgus toimunud küberrünnetest?
Turvafilter töötab pidevalt tagaplaanil, et sina saaksid rahus oma tööd teha. Ja meie hoolitseme selle eest, et Turvafilter oleks alati uusimate ohtudega kursis ning pidevalt ajakohane“.…..
Kokkuvõttes – Ja nii me kõik olemegi selles paralleelmaailmade virr-varris, püüdes aru saada kes on kes ning millal mingi kiri või internetiühendus on õige või vale! Muidugi tahaksin rahus tööd teha ja meil kõigil tuleb ette eksimusi aga kui see eksimus on kestnud aastaid siis kas väidetava tehniku eksimusele viitamine saab olla vaid deklaratiivne? Kas klientide andmete ja aadresside käsitlemine vajab Telialt loosungeid või eeldab see ka tegelikku vastutust? Kas ainult mulle tundub, et need kolm vastandlikku näidet panevad kukalt kratsima?
